ARTIKEL 1 - Toepasselijkheid Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming en uitvoering
van alle overeenkomsten in de uiterlijke verzorgingsbranche tussen de ondernemer en de consument.
ARTIKEL 2 - Totstandkoming van de overeenkomst 1. De overeenkomst komt tot stand nadat de consument
gevraagd heeft om een behandeling en de ondernemer aangegeven heeft die behandeling uit te zullen voeren. 2.
Voorafgaand aan of bij de aanvang van elke behandeling of reeks behandelingen dient de ondernemer de consument
te informeren over de ter zake geldende prijs. Bij een reeks behandelingen zal de afgesproken prijs niet tussentijds
worden verhoogd. 3. De annuleringsvoorwaarden, voor zover van toepassing, worden kenbaar gemaakt aan de
klant voordat de overeenkomst tot stand komt. 4. In geval de consument wegens overmacht verhinderd is de
gemaakte afspraak na te komen, kunnen geen kosten in rekening worden gebracht.
ARTIKEL 3 - Verplichtingen van de ondernemer 1. De ondernemer staat ervoor in dat de door hem verrichte
werkzaamheden beantwoorden aan de overeenkomst en worden uitgevoerd met goed en zorgvuldig vakmanschap
en met gebruikmaking van deugdelijke materialen en middelen. 2. De ondernemer licht de consument in over de
aard en omvang van de behandeling, de in redelijkheid te verwachten resultaten en de mogelijke risico’s verbonden
aan de behandeling. De ondernemer vraagt de consument naar informatie die relevant is om de behandeling goed
uit te kunnen voeren. 3. De ondernemer wordt geacht te werken volgens de geldende wet- en regelgeving en stand
der techniek, zoals deze onder andere zijn neerslag vindt in de ter zake geldende branchecodes uitgegeven door het
HBA. 4. De ondernemer zal geen handeling verrichten die buiten zijn beroepscompetenties valt.
ARTIKEL 4 - Verplichtingen van de consument 1. De consument dient de ondernemer voor het aangaan van de
overeenkomst op de hoogte te stellen van eventuele specifi eke wensen. 2. De consument heeft de plicht alle door
de ondernemer gevraagde en noodzakelijke informatie te verstrekken die deze voor een goede uitvoering van de
overeenkomst nodig heeft.
ARTIKEL 5 - Betaling 1. Betalingen aan de ondernemer dienen contant met een in Nederland algemeen geaccepteerd
betaalmiddel te geschieden. Contante betaling omvat ook bijschrijving van het verschuldigde bedrag op een door de
ondernemer aangegeven bank- of girorekening op het tijdstip van de koop of levering of betaling door middel van
door banken erkende vormen van elektronisch betalen. 2. Bij een reeks behandelingen kan de ondernemer de
consument verplichten tot een vooruitbetaling van maximaal vijftig procent van de totaalprijs. Het resterende deel
van totaalprijs zal na voltooiing van de reeks behandelingen in rekening worden gebracht.
ARTIKEL 6 - Aansprakelijkheid 1. De ondernemer is tegenover de consument aansprakelijk voor schade die het gevolg
is van een tekortkoming die aan de ondernemer of een persoon in zijn dienst dan wel stagiaire is toe te rekenen.
2. De consument is tegenover de ondernemer aansprakelijk voor door de ondernemer geleden schade die door een
aan de consument toerekenbare tekortkoming is veroorzaakt.
ARTIKEL 7 - Klachten 1. Het verdient sterke aanbeveling tekortkomingen per ommegaande na het ontdekken of
kunnen ontdekken daarvan schriftelijk dan wel elektronisch bij de ondernemer in te dienen. Te lang wachten met
klagen kan nadelige gevolgen hebben voor de bewijspositie van de consument. 2. De ondernemer dient klachten
afdoende te onderzoeken. De ondernemer zal eventuele tekortkomingen zo mogelijk herstellen binnen een redelijke
termijn, tenzij zulks in verband met de omstandigheden in redelijkheid niet van hem kan worden gevergd. 3. Als de
klacht niet in onderling overleg naar tevredenheid kan worden opgelost, ontstaat een geschil dat kan worden
voorgelegd aan De Geschillencommissie.
ARTIKEL 8 - Geschillenregeling 1. Geschillen tussen consument en ondernemer over totstandkoming of de uitvoering
van de overeenkomsten, kunnen zowel door de consument als door de ondernemer aanhangig worden gemaakt bij
De Geschillencommissie (www.degeschillencommissie.nl). 2. Een geschil wordt door De Geschillencommissie slechts
in behandeling genomen, indien de consument zijn klacht eerst bij de ondernemer heeft ingediend. 3. Nadat de
klacht bij de ondernemer is ingediend, moet het geschil uiterlijk drie maanden na het ontstaan daarvan bij De
Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt. 4. Wanneer de consument een geschil aanhangig maakt bij De
Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien de ondernemer een geschil aanhangig wil
maken bij De Geschillencommissie, moet hij de consument vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij
daarmee akkoord gaat. De ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van de
voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter aanhangig te maken. 5. De Geschillencommissie doet
uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. De beslissingen van De
Geschillencommissie geschieden krachtens dat reglement bij wege van bindend advies. Het reglement wordt
desgevraagd toegezonden. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd. 6. Uitsluitend de
rechter dan wel de hierboven genoemde Geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen.
ARTIKEL 9 - Nakomingsgarantie 1. ANBOS, ANKO en ProVoet staan garant voor de nakoming van de bindende
adviezen door haar leden, tenzij het lid besluit het bindend advies binnen twee maanden na de verzending ervan, ter
toetsing aan de rechter voor te leggen. Deze garantstelling herleeft, indien het bindend advies na toetsing door de
rechter in stand is gebleven en het vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan. 2. Tot maximaal een
bedrag van € 7.500 per bindend advies, wordt dit bedrag door ANBOS, ANKO of ProVoet aan de consument
uitgekeerd. Bij bedragen groter dan € 7.500 per bindend advies, wordt de consument dit bedrag uitgekeerd en voor
het meerdere wordt de consument aangeboden zijn vordering aan ANBOS, ANKO of ProVoet over te dragen, waarna
deze organisatie op eigen naam de betaling daarvan in recht zal vragen ter voldoening aan de consument. 3. ANBOS,
ANKO of ProVoet verschaffen geen nakomingsgarantie indien, voordat ten behoeve van het in behandeling nemen
van het geschil door de consument is voldaan aan de daartoe bepaalde formele innamenvereisten (betaling
klachtengeld, retournering ingevuld en ondertekend vragenformulier en eventuele
depotstorting), van één van de volgende situaties sprake is: - aan het lid is surséance van betaling verleend. - het lid
is failliet verklaard. - de bedrijfsactiviteiten zijn feitelijk beëindigd. Bepalend voor deze situatie is de datum waarop
de bedrijfsbeëindiging in het Handelsregister is ingeschreven of een eerdere datum, waarvan ANBOS, ANKO of
ProVoet aannemelijk kan maken dat de bedrijfsactiviteiten feitelijk beëindigd zijn.
ARTIKEL 10 - Wijzigingen ANBOS, ANKO en ProVoet zullen deze algemene voorwaarden slechts wijzigen in overleg
met de Consumentenbond.
ARTIKEL 11 - Afwijkingen Individuele afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden, met inbegrip van individuele
aanvullingen, moeten schriftelijk dan wel elektronisch tussen de ondernemer en consument worden vastgelegd.
Afwijkingen zijn alleen mogelijk indien deze in het voordeel van de consument zijn.